28 красавіка 2022 адбылася онлайн-канферэнцыя “Духоўная і культурная спадчына маёй сям’і” па выніках рэалізацыі інавацыйнага праекта “Укараненне этнакультурных тэхналогій для пашырэння і ўзбагачэння адукацыйнага асяроддзя ўстановы адукацыі” (2018 – 2022) у рамках рэспубліканскай акцыі “Лёс маёй сям’і ў гісторыі дзяржавы”, якая прымеркавана да святкавання Дня сям’і.
Правядзенне онлайн-канферэнцыі “Духоўная і культурная спадчына маёй сям’і” па выніках рэалізацыі інавацыйнага праекта“Укараненне этнакультурных тэхналогій для пашырэння і ўзбагачэння адукацыйнага асяроддзя ўстановы адукацыі” (2018 – 2022) абумоўлена актуальнасцю праблемы фарміравання асобы, здольнай паспяхова функцыянаваць ва ўмовах неаднароднага этнічнага асяроддзя, якая валодае высокім узроўнем этнакультурнай кампетэнтнасці. Сення на дзяржаўным узроўні абмяркоўваецца праблема павышэння якасці чалавечага капіталу краіны праз прызму культурнай і гістарычнай спадчыны. У Стратэгіі «Навука і тэхналогіі: 2018 – 2040», падрыхтаванай Нацыянальнай акадэміяй навук Беларусі да II з’езда вучоных, адным з асноўных накірункаў павышэння якасці чалавечага капіталу ў Беларусі вызначаны наступныя: «…умацаванне культурнай і гістарычнай ідэнтычнасці беларускага народа; забеспячэнне захавання, развіцця, распаўсюджвання і папулярызацыі беларускай нацыянальнай гісторыі, культуры і мовы». Інавацыйная дзейнасць 26 устаноў адукацыі з розных рэгіёнаў краіны , якія ўдзельнічалі ў вышэйадзначаным праекце, была нкіравана на вырашэнне праблемы ў межах адукацыйных кампетэнцый шляхам выканання наступных задач:
распрацаваць і рэалізаваць сістэму кіравання, якая забяспечвае ўключэнне педагогаў ў працэс рэалізацыі інавацыйнага праекта шляхам авалодання этнакультурнымі тэхналогіямі, на аснове сучасных прынцыпаў менеджменту.
забяспечыць навукова-метадычнае суправаджэнне на ўсіх этапах рэалізацыі інавацыйнага праекта, якое садзейнічае самаадукацыі педагогаў сродкамі тэарэтычнага асэнсавання канцэптуальных асноў праекта і вызначэння кірунку індывідуальных педагагічных даследаванняў для фарміравання і развіцця інавацыйнага педагагічнага вопыту.
стварыць сістэму метадычнай работы (арганізаваць метадычнае суправаджэнне), якая забяспечвае прыняцце педагагічнымі работнікамі этнапедагогікі як сацыягуманітарнай каштоўнасці і эфектыўнага сродку ўзбагачэння зместу адуацыі, стварае умовы для авалодання педагогамі этнакультурнымі тэхналогіямі ў спалучэнні з сучаснымі адукацыйнымі тэхналогіямі і садзейнічае індывідуальнаму асобаснаму і прафесійнаму развіццю.
узбагаціць і пашырыць адукацыйнае асяроддзе ўстановы адукацыі, закладваючы і развіваючы этнакультурныя традыцыі шляхам падрымкі ініцыятыў вучняў, педагагічных работнікаў, законных прадстаўнікоў і сацыяльных партнёраў праз спалучэнне культуры і педагагічных здабыткаў для фарміравання і развіцця вучня як захавальніка і носьбiта нацыянальна-культурных каштоўнасцей.
арганізаваць працэс фарміравання, прадстаўлення і трансляцыі педагогамі інавацыйнага педагагічнага вопыту ў галіне этнапедагогікі, распрацаваць метадычныя матэрыялы па ўкараненні яго ў масавую адукацыйную практыку.
Выкананне гэтых задач абумовіла дасягненне мэты інавацыйнага праекта: фарміраванне і развіццё асобы вучня, гатовай “да ўмацавання культурнай і гістарычнай ідэнтычнасці беларускага народа; забеспячэння захавання, развіцця, распаўсюджвання і папулярызацыі беларускай нацыянальнай гісторыі, культуры і мовы праз эвалюцыяніраванне этнакультурных традыцый у межах адукацыйнага асяроддзя установы адукацыі.
Правядзенне канферэнцыі прадыктавана неабходнасцю асэнсавання практычнай значымасці інавацыйнага педагагічнага вопыту ўстаноў адукацыі:
выяўленне магчымасцей выкарыстання этнакультурных тэхналогій у адукацыйным працэсе для пашырэння і ўзбагачэння адукацыйнага асяроддзя;
удакладнення сутнасці асноўных катэгорый этнапедагогікі і этнакультуры з пукту гледжання практыкаарыенаванай работы;
павышэнне суб’ектнай актыўнасці законных прадстаўнікоў і сацыяльных партнёрараў па захаванні духоўнай і культурнай спадчы роднага краю;
вызначэння ролі сям’і ў адраджэнні этнакультурных тэналогій, іх папулярызацыі;
выкарыстанне напрацаваных матэрыялаў для правядзення бацькоўскіх сходаў і сацыяльна-культурных мерапрыемстваў;
вызначэння перспектыў развіцця інавацыйнага педагагічнага вопыту на основе выкарыстання этнакультурных тэхналогій;
выпрацоўка форм трансляцыі інавацыйнага педагагічнага вопыту праз навукова-метадычныя і навукова-тэарэтычныя часопісы, перыядычны друк, метадычныя форумы.
У канферэнцыі прынялі ўдзел 23 установы адукацы. Прадстаўнікі 15 устаноў адукацыі прадэманстравалі інвацыйны педагагічны вопыт на аснове выкарыстання этнакультурных тэхналогій у адукацыйным працэсе.
Удзельнікам онлайн-канферэнцыі былі прапанаваны наступныя выступленні:
- Духоўная і культурная спадчына маёй сям’і
Аляхновіч Наталля Барысаўна, намеснік дырэктара ДУА “Валішчанская сярэдняя школа”,
- Вытокі этнакультурнай кампетэнтнасці вучняў у сям’і: святы, звычаі, абрады нашай мясцовасці. ДУА “Шылавіцкая сярэдняя школа”
- Праектна-даследчая дзейнасць у межах нашай мясцовасці. ДУА “Шылавіцкая сярэдняя школа”
- Нам засталася спадчына, а мы зберажом для нашых нашчадкаў
Міхалёнак Алена Мікалаеўна, намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце ДУА “Ільянская сярэдняя школа імя А.А.Грымаця”
- Захаванне спадчыны роднага краю сродкамі інавацыйнай дзейнасці
Дравіца Р.І., намеснік дырэктара ДУА “Азёркаўская сярэдняя школа” Мастоўскага раёна
- Тэхналогія дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва як сродак павышэння актыўнаўнасці суб’ектаў у адукацыйным асяроддзі нашай школы
Паплёўка Уладзімір Антонавіч, дырэктар ДУА "Гасцілавіцкая сярэдняя школа Лагойскага раёна"
- Выхаванне этнакультурных каштоўнасцей на аснове традыцый маіх землякоў
Клімовіч Алена Сяргееўна, намеснік дырэктара па вучэбна-выхаваўчай рабоце ДУА “Грыцэвіцкая сярэдняя школа Клецкага раёна”
- Пашырэнне і ўзбагачэнне адукацыйнага асяроддзя школы як вынік укаранення этнакультурных тэхналогій
ДУА "Сярэдняя школа №1ім.Героя Савецкага Саюза П.А.Акуцыёнка г.п.Шуміліна"
- Стварэнне этнакультурнай прасторы як умова выхавання і сацыялізацыі вучняў
Гурын Наталля Уладзіміраўна, намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце ДУА “Жухавіцкая сярэдняя школа” Карэліцкага раёна
- Этнаграфічныя цікавосткі: у мінулае па-сучаснаму
Чашун Рэгіна Генадзьеўна., настаўнік беларускай мовы і літаратуры ДУА “Ждановіцкая сярэдняя школа” Мінскага раёна
- Крыніца духоўнай спадчыны пачынаеца на малой радзіме
ДУА “Махнавіцкая сярэдняя школа Мазырскага раёна”
- Вывучаем, даследуем прымяняем (на аснове выкарыстання этнакультурных тэхналогій ва адукацыйным працэссе)
ДУА “Бухавіцкая сярэдняя школа” Кобрынскага рёна
- Мая сям'я, мой дом - мая Радзіма
ДУА "Дараганаўскі вучэбна-педагагічны комплекс д/с - СШ"
- Культурная і духоўная спадчына беларускага народа – незаменная крыніца жыцця і натхнення
Мароз Вольга Георгіеўна намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце ДУА “Гімназія г. Клецка”
- Духоўна- маральнае выхаванне вучняў ва ўстанове дукацыі на сучасным этапе
Майнгард Ларыса Арсеньеўна,, кіраўніком аб'яднання па інтарэсах "Спадчына” ДУА "Скрыгалаўская сярэдняя школа імя М.І.Шлягі Мазырскага раёна"
Прапановы канферэнцыі:
прызнаць інвацыйны педагагічны вопыт эфектыўным і прадуктыўным наступных устаноў адукацыі:
ДУА “Валішчанская сярэдняя школа”Пінскага раена;
ДУА “Шылавіцкая сярэдняя школа” Ваўкавыскага рваёна;
ДУА “Ільянская сярэдняя школа імя А.А.Грымаця” Вілейскага раена;
ДУА “Азёркаўская сярэдняя школа” Мастоўскага раёна;
ДУА "Гасцілавіцкая сярэдняя школа Лагойскага раёна";
ДУА “Грыцэвіцкая сярэдняя школа Клецкага раёна”;
ДУА "Сярэдняя школа №1ім.Героя Савецкага Саюза П.А.Акуцыёнка г.п.Шуміліна";
ДУА “Жухавіцкая сярэдняя школа” Карэліцкага раёна;
ДУА “Ждановіцкая сярэдняя школа” Мінскага раёна;
ДУА “Махнавіцкая сярэдняя школа Мазырскага раёна”;
ДУА “Бухавіцкая сярэдняя школа” Кобрынскага рёна;
ДУА "Дараганаўскі вучэбна-педагагічны комплекс д/с - СШ" Асіповіцкага раёна;
ДУА “Гімназія г. Клецка”;
ДУА "Скрыгалаўская сярэдняя школа імя М.І.Шлягі Мазырскага раёна".
У ходзе абмеркавання выступленняў вызначана, што выкарыстанне этнакультурных тэхналогій садзейнічала адраджэнню нацыянальных культурных традыцый, фальклору, дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, народных промыслаў і рамёстваў пэўных мясцовасцей, а таксама захаванню і развіццю роднай мовы; усведамленню навучэнцамі сваёй самабытнасці і непаўторнасці як беларусаў. Удзельнікі онлайн-канферэнцыі прызнаюць, што стагоддзямі назапашаны народны вопыт эфектыўна выкарыстоўваецца педагагічнымі калектывамі як рэсурс для навучання і выхавання падрастаючага пакалення. Адзначана, што рэлізацыя дадзенага інавацыйнага праекта актывізавала не толькі педагагічныя і вучнёўскія калектывы, але і законных прадстаўнікоў, якія прымалі непасрэдны ўдзел у зборы матэрыялаў духоўнай і культурнай спадчына, з’яўляліся актыўнымі ўдзельнікамі школьных, гімназічных і сацыякультурных мерапрыемстваў, якія праводзіліся ўстановамі адукацыі.
Рэкамендавана:
удзельнікам онлайн-канферэнцыі начале з кансультантам інавацыйнага праекта Т.Ф.Пашковіч, намеснікам начальніка цэнтра развіваючых педагагічных тэхналогій, падрыхтаваць матэрыялы для навукова-тэарэтычных і навукова-метадычных часопісаў, для перыядычнага друку;
кансультанту інавацыйнага праекта пры распрацоўцы праграм навучальных семінараў уключаць інавацыйны педагагічны вопыт ўдзельнікаў інавацыйнага праекта.